Zaśniedziałe oczka, skorodowane wtyczki – jak temu zaradzić?
Zaśniedziałe oczka przewodów masowych i skorodowane wtyczki instalacji elektrycznej powodują szereg problemów w instalacji elektrycznej samochodu. Jak przywrócić właściwy przepływ prądu w instalacji elektrycznej auta? W jaki sposób samodzielnie usunąć korozję z oczek przewodów masowych? Jak samodzielnie usunąć korozję z wtyczek i gniazdek w instalacji elektrycznej samochodu? Jak zabezpieczyć oczka i wtyczki przed korodowaniem?
Z artykułu dowiesz się:
- Jak zbudowana jest instalacja elektryczna w typowym, współczesnym samochodzie?
- Jaką rolę w instalacji elektrycznej samochodu pełnią oczka przewodów masowych i wtyczki (złącza elektryczne)?
- Dlaczego oczka i złącza są atakowane przez korozję?
- Jak skutecznie usunąć naloty korozji z oczek i złącz?
Korozja to największy wróg każdego samochodu.
O korozji mówi się najczęściej wtedy, gdy atakuje nadwozia i podwozia samochodów. Typowe miejsca atakowane przez rdzę to progi, dolna część drzwi i klap, a także nadkola samochodu. Atak korozji zaczyna się od powierzchownych nalotów i wżerów, kończy na dziurach i zmianie metalu w próchno.
Korozja atakuje również inne, metalowe części. Na przykład elementy układu elektrycznego, umożliwiające przepływ prądu elektrycznego od źródeł prądu do odbiorników. Rdza może również zaatakować złącza, które przesyłają informacje z czujników do sterowników. Najczęściej ofiarą rdzy padają oczka przewodów masowych. A także styki, które są najbardziej narażone na działanie warunków atmosferycznych. To na przykład gniazdo przyczepy, umieszczone przy tylnym zderzaku oraz styki w komorze silnika. Występowaniu korozji sprzyja podwyższony poziom wilgotności. Dlatego też często korodują złącza w tych miejscach, gdzie dostaje się woda. Prawdziwym problemem są samochody po zalaniu albo po powodzi. W tym przypadku korozja nie oszczędza jakichkolwiek wtyczek, złącz i styków, które miały jakąkolwiek, jednorazową styczność z brudną wodą. Korodować mogą też złączki w obudowach, które utraciły szczelność. Na przykład styki wtyczek, zasilających żarówki samochodowe. Korodują w tych lampach i tych reflektorach, w których doszło do uszkodzenia (mechanicznego albo wykruszenia ze starości) uszczelnień gumowych.
Jak zbudowana jest instalacja elektryczna w typowym, współczesnym samochodzie?
Instalacja elektryczna, we współczesnych samochodach, jest bardzo mocno rozbudowana.
To zasługa coraz bogatszego wyposażenia samochodów. I to w każdej dziedzinie – sterowania układem napędowym, zapewnienia bezpieczeństwa, czy też komfortu jazdy.
Instalacja elektryczna w samochodzie pełni dwie role. Pierwsza, to zasilanie szeregu odbiorników prądu. Druga, to przesyłanie impulsów elektrycznych, ułożonych w odpowiednie komunikaty. Do przesyłania zasilania wystarczają zwykłe przewody elektryczne. Do przesyłania impulsów elektrycznych stosuje się magistrale, umożliwiające błyskawiczny przepływ danych (najczęściej CAN). Źródłem prądu dla instalacji elektrycznej samochodu są dwa podzespoły: akumulator samochodowy (gdy nie pracuje silnik samochodu) i alternator samochodowy (gdy pracuje silnik samochodu).
Aby zmniejszyć wagę i ilość przewodów, zastosowano proste rozwiązanie.
Rolę masy (minusa) pełni karoseria samochodu. Do karoserii, za pomocą oczek przewodów masowych, podłączony jest minus akumulatora. I minus alternatora (prądnicy, napędzanej przez silnik za pomocą paska wieloklinowego). Dzięki temu do prostych odbiorników prądu doprowadza się tylko jeden przewód – plus. Złącze minusowe wystarczy połączyć z karoserią. Takiego prostego zasilania wymagają np. żarówki samochodowe, czy silniczki elektryczne, sterujące lusterkami albo szybami. Jednak większość czujników wymaga i zasilania elektrycznego i możliwości przesyłania zakodowanych sygnałów. Ważna jest prędkość przesyłania sygnałów. W przypadku systemów bezpieczeństwa, informacje pomiędzy czujnikami a nadzorującym ich pracę sterownikiem, muszą być przesyłane błyskawicznie. Na przykład, pomiędzy czujnikami zderzenia, a sterownikiem SRS, kontrolującym pracę pirotechnicznych napinaczy pasów i generatorów poduszek powietrznych. Wtedy elementy łączy się w sieć za pomocą magistrali przesyłu danych CAN. Podsumowując, instalacja elektryczna samochodu składa się z podzespołów dostarczających energię elektryczną, odbiorników energii elektrycznej oraz podzespołów służących do sterowania i kontroli. Są ich setki. I trzeba je do tej instalacji podłączyć.
Oczka przewodów masowych i wtyczki (złącza elektryczne) – jaką pełnią rolę?
Przewody masowe to przewody elektryczne, które łączą biegun ujemny akumulatora i alternatora (za pośrednictwem regulatora napięcia) z karoserią samochodu. Jest ich kilka. Umieszcza się je pod maską. Przewody masowe kończą się metalowymi oczkami. Każde oczko jest przykręcone do innego miejsca do karoserii, za pomocą śruby. Oczka przewodów masowych i mocujące je śruby są narażone na działanie korozji. Głównie przez to, że nie są niczym osłonięte. Osadza się na nich brud i kurz. Są narażone na działanie wilgoci.
Objawy skorodowanych oczek przewodów masowych to najczęściej problemy z uruchamianiem jednostki napędowej.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, w samochodach znajduje się bardzo mocno rozbudowana instalacja elektryczna. Trzeba na przykład połączyć każdy sterownik z szeregiem podległych mu czujników. Na przykład komputer sterujący pracą silnika musi być połączony z czujnikami temperatury powietrza, temperatury cieczy chłodzącej, czterema czujnikami spalania stukowego, czujnikiem położenia wału korbowego, czujnikami położenia wałków rozrządu, z czujnikiem prędkości obrotowej silnika, potencjometrem przepustnicy, przepływomierzem powietrza, sondami lambda itd. To wersja minimum, typowa dla kilkunastoletniego silnika. Czujniki najczęściej mają gniazdka, do których podłącza się wtyczki przewodów, łączących ze sterownikiem. Mogą też mieć przewód z wtyczką, co jest stosowane w sondach lambda. Wtyczki i gniazdka są konstruowane tak, aby zapewniały mocne połączenie. A także szczelność, by zabezpieczyć styki przed działaniem niekorzystnych warunków. W praktyce jednak okazuje się, że nawet najlepsze zabezpieczenia nie okazują się w pełni szczelne.
Dlaczego oczka przewodów masowych i styki we wtyczkach korodują?
Powodem jest korozja elektrochemiczna. Intensywność ataków korozji zależy od różnicy potencjałów pomiędzy materiałami, tworzącymi styki. Duży wpływ na intensywność korozji na to ma pH środowiska, w jakim znajdują się styki. Wiele zależy od poziomu wilgoci, temperatury otoczenia, ilości mikronierówności i szczelin na powierzchniach styków. Korozję przyspiesza także powietrze oraz wyziewy chemiczne, o które pod maską silnika nietrudno. I które docierają do wnętrza wtyczek, bez większych problemów.
Efektem korozji są naloty na powierzchniach styków, wywołane przez warstwy tlenków, chlorków i siarczków. Ponieważ nie przewodzą one prądu, dochodzi do zwiększenia rezystancji. Prąd przepływa z coraz większym trudem, aż w końcu postępująca korozja może całkowicie uniemożliwić jego przepływ. W konsekwencji urządzenia połączone instalacją elektryczną działają z trudem, przerywają swoje działanie, albo nie działają wcale. Na elementach metalowych, po rozłączeniu wtyczek, widoczne będą naloty. Mogą mieć różny kolor.
Jak usuwać naloty ze styków elektrycznych i oczek przewodów masowych?
Idealnym środkiem do tego jest Tecmaxx Contact Cleaner. To skuteczny środek w sprayu, z wygodnym aplikatorem, ułatwiającym precyzyjne dozowanie. Tecmaxx Contact Cleaner szybko usuwa wszelakiego typu naloty i brud z elementów instalacji elektrycznej. Nie pozostawia po sobie jakichkolwiek osadów. Skutecznie zabezpiecza czyszczone powierzchnie na długi czas. Środek oparto o bardzo skuteczną formułę czyszczącą. Jak stosować Tecmaxx Contact Cleaner? Co pół roku warto nim dokładnie spryskać wszystkie oczka przewodów masowych w komorze silnika. Dwa albo trzy razy pod rząd. Zostaną one dokładnie oczyszczone i zabezpieczone.
W przypadku zaśniedzenia (skorodowania) jakiejś wtyczki, należy ją rozłączyć i spryskać dokładnie gniazdko oraz wtyczkę. Odczekać kilka minut i ponowić czyszczenie. Tecmaxx Contact Cleaner można stosować zapobiegawczo, rozłączając wtyczki i spryskując je. To z pewnością zapobiegnie przyszłym awariom. Z preparatu warto również korzystać podczas przeprowadzania napraw. Np. podczas wymiany silnika wycieraczek, jakiegokolwiek czujnika, czy elementów elektrycznie sterowanych szyb. Przed montażem nowych części, warto od razu zabezpieczyć je przy pomocy Tecmaxx Contact Cleaner. Środek przyda się również przy wymianie zwykłych żarówek w oświetleniu zewnętrznym. Wtyczkę, doprowadzającą zasilanie i inne styki warto od razu odpowiednio zabezpieczyć.
Jeden niedrogi środek pozwoli na szybkie przywrócenie właściwego przepływu prądu. Dzięki niemu można również zabezpieczyć instalację przed problemami.