Smar silikonowy – ochrona uszczelek w aucie
Uszczelki samochodowe – to często zapominany, choć równocześnie, bardzo ważny element wyposażenia każdego auta. Niektórzy kierowcy przypominają sobie o ich istnieniu dopiero wtedy, gdy zimą przymarzną im drzwi, albo gdy do wnętrza auta zacznie wlewać się woda. Dobry smar silikonowy skutecznie przedłuża życie uszczelek, sprawia, że są miękkie, ładnie przylegają i nie kleją się, nie przymarzają do drzwi i mają piękny, czarny kolor.
Uszczelki samochodowe stosuje się w celu uszczelnienia kabiny samochodu, komory silnika i bagażnika przed wilgocią, kurzem, brudem i niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych. W przypadku kabiny samochodu chronią one również przed hałasem, jak również w pewnym stopniu stanowią one ochronę termiczną.
Nie tylko standard!
Poza standardowymi uszczelkami, jakie znamy z drzwi, w samochodzie stosuje się jeszcze cały szereg innych. Te wykonane z gumy znajdziemy w grodzi, pomiędzy kabiną pasażerską a komorą silnika. Uszczelniają one przewody (elektryczne, klimatyzacji i inne), biegnące z komory silnika do kabiny pasażerskiej auta. Uszczelki gumowe znajdziemy na podłodze bagażnika – służą one do wygodnego usuwania zebranej wilgoci. Poza standardowymi uszczelkami, w samochodzie stosuje się również gumowe elementy ochronne, o które również warto zadbać. Można je znaleźć w drzwiach i przy klapach bagażnika. Ich zadaniem jest ochrona przewodów elektrycznych przed uszkodzeniami i wilgocią.
Dlaczego uszczelki trzeba konserwować?
Guma, z której produkuje się uszczelki, starzeje się na skutek utleniania, promieniowania ultrafioletowego, negatywnego działania ozonu oraz wpływu warunków atmosferycznych. Utlenianie powoduje kruszenie, ozon pęknięcia, światło słoneczne powoduje utratę koloru. W konsekwencji, guma jest szara, brzydka, popękana i pokruszona. Do czego to prowadzi? Samochód traci swój atrakcyjny wygląd, wbrew pozorom uszczelki mają na niego całkiem duży wpływ. W kabinie samochodu jest znacznie głośniej. Do niej i do bagażnika może zacząć przedostawać się woda, która może wywołać pleśń na wykładzinie i korozję. Kolejny powód niszczenia uszczelek to uszkodzenia mechaniczne. Do nich dochodzi najczęściej wtedy, gdy uszczelki przymarzną w trakcie mrozu i kierowca na siłę otwiera drzwi. Przymarznięta uszczelka odrywa się.
Co ważne?
Uszczelki wcale nie należą do tanich (mówimy o uszczelkach dobrej jakości, takich, jakie zastosował producent auta na pierwszym montażu, a nie o chińskich zamiennikach, sprzedawanych na metry). W wielu przypadkach, równie kłopotliwy jest ich montaż, jeśli pojawi się konieczność ich wymiany na nowe. Dlatego zawsze lepiej zapobiegać, niż leczyć. Tym bardziej, że lekarstwo jest tanie i proste w użyciu. Tym lekarstwem jest smar silikonowy. Jego zastosowanie sprawia, że uszczelki odzyskują swoją elastyczność, piękny, czarny kolor, są skutecznie zabezpieczone przed przymarznięciem i przed szkodliwym wpływem warunków atmosferycznych.
Kiedy uszczelki powinniśmy zabezpieczyć?
Odpowiedź jest prosta – wszystkie, do których mamy dostęp. Przede wszystkim – uszczelki przy drzwiach, przymocowane do karoserii auta. Uszczelki samochodowe, przymocowane do drzwi nie zapominając o tych, które znajdują się pod drzwiami. Uszczelki klapy lub bagażnika, w zależności od tego, jakie nadwozie ma nasz samochód (kombi, hatchback, sedan). Jak również te wokół szyb, podszybia i inne, które znajdziemy pod uniesioną maską samochodu.
Ponadto, możemy zadbać o gumowe elementy ochronne, na przykład pomiędzy drzwiami a karoserią i klapą a karoserią, chroniące przewody elektryczne, przewody z płynem do spryskiwaczy itd. Jeśli mamy więcej czasu, to smar silikonowy możemy zastosować do wszelakiego typu wężyków gumowych, jakie znajdziemy w komorze silnika. Na przykład do wężyka, prowadzącego płyn do spryskiwaczy do dyszy. Smar zapewni im trwałość oraz elastyczność.
Ochrona uszczelek w aucie – jak ją przeprowadzić?
Po pierwsze – można ją przeprowadzić w suchy dzień. Po drugie – potrzebna jest dodatnia temperatura. I w końcu po trzecie – uszczelki trzeba wpierw umyć. Nie można smarować brudnych uszczelek. Do mycia wystarczy ciepła woda, nie wolno stosować agresywnych środków czyszczących – uszkodzi gumę. Uszczelki myjemy dokładnie wodą i wycieramy do sucha. Kiedy wyschną, są gotowe do nałożenia smaru silikonowego.
Który smar silikonowy wybrać?
Polskie smary silikonowe Tecmaxx. Czym się różnią?
Smar silikonowy Tecmaxx w sprayu ma postać płynną. Dzięki specjalnemu aplikatorowi w formie rurki, spray jest w stanie dotrzeć wszędzie. Jednak, ze względu na płynność smaru, trzeba uważać, aby nie pobrudzić nim szyb i karoserii. Lepiej być przygotowanym do ścierania zacieków. Produkt nakłada się szybko. Wystarczy kilka minut, aby spryskać wszystkie uszczelki. Kolejne kilkanaście minut trzeba odczekać, aby spray mógł odpowiednio wyschnąć. Smar silikonowy Tecmaxx w tubce ma postać tłustej pasty. Przez to nakładanie jest bardziej pracochłonne. Wyciśnięty smar trzeba odpowiednio rozsmarować na powierzchni uszczelki. Trzeba kilka razy przeciągnąć po uszczelce palcem, aby smar całkowicie rozsmarować.
(zdj. Tecmaxx)
Smar silikonowy Tecmaxx w tubce rozsmarowuje się jak masło. Na uszczelce pozostaje równomierna warstwa. Po nałożeniu smaru silikonowego Tecmaxx w tubce, uszczelka wygląda, jakby przed chwilą została wyprodukowana. To uszczelka podszybia. Zdjęcia tego nie oddają. Jest błyszcząca, elastyczna i ma głęboki kolor.
Newralgiczne przypadki
A tak wygląda uszczelka szyby tylnych drzwi. W tym przypadku musimy pamiętać o bardzo dokładnym rozsmarowaniu smaru silikonowego, aby nie było żadnych nieestetycznych zgrubień. Dzięki temu uszczelki będą wyglądać naprawdę świetnie. I co najważniejsze, będą również świetnie zabezpieczone przed niekorzystnymi warunkami. W poniższym samochodzie producent zastosował bardzo szerokie uszczelki. Dlatego bardzo rzucają się one w oczy. Smar silikonowy sprawił, że teraz urok straciły elementy dekoracyjne z czarnego tworzywa, które przy błyszczących uszczelkach straciły swój urok. Dlatego od razu trzeba je posmarować środkiem do pielęgnacji tworzyw. Uszczelki, spryskane sprayem silikonowym Texmaxx w sprayu również wyglądają o wiele lepiej, niż przed całym zabiegiem.
Co Ile konserwować?
Konserwację uszczelek warto przeprowadzać raz na pól roku. Kilkanaście minut czasu i kilkanaście złotych na dobry jakościowo smar silikonowy jest w stanie znaleźć każdy kierowca. W zamian za to samochód będzie wyglądał naprawdę atrakcyjnie, a uszczelki będą spełniać swoje zadanie. Co szczególnie ważne przed zimą – z pewnością nie przymarzną nam drzwi. Jeśli mamy niewiele czasu i niewiele siły – zastosujmy smar silikonowy w sprayu. Jeśli mamy nieco więcej czasu – smar silikonowy Tecmaxx w tubce będzie idealnym rozwiązaniem.
Jeżeli w trakcie nakładania smaru zabrudziliśmy nim szyby, powinniśmy jak najszybciej usunąć z nich smar. Po pierwsze, wygląda to bardzo nieestetycznie. Po drugie, smar na szybach będzie powodował dodatkowe opory, co może mieć wpływ na niepotrzebne obciążenie mechaników elektrycznego sterowania szyb i w konsekwencji, może je uszkodzić. Co jest najlepsze do usunięcia smaru z szyb? Zwykły płyn do mycia naczyń, który doskonale poradzi sobie z tłuszczem.
Michał Lisiak